Lidt hands-on analysearbejde

I forbindelse med optimering af Pokal-Expert.dk som sælger pokaler, medaljer og sportspræmier online, har vi lige gennemført en større analyse for at finde ud af, hvor trafikken kommer fra, hvad vi tjener penge på og hvad der koster.

I den forbindelse har vi gjort ganske stort brug af Google Analytics (som altid). Vi havde nemlig en formodning om, at vi ville øge omsætningen ved at øge markedsføringen, selvom vi tilsyneladende allerede købte al den relevante trafik, som vi kunne få fingre i.

Og analysen og en efterfølgende (halvdyr) test, gav os faktisk nogle ganske interessante informationer.

Hvor kommer online omsætningen fra?

Vi kunne se fordelingen således:

Med andre ord ser det ud til, at 47,55% kommer fra Google cpc – altså betalt annoncering. Resten af vores omsætning kommer fra gratis trafik. Med andre ord, så ville vi tilsyneladende halvere omsætningen, hvis vi ikke annoncerede.

Men……så prøvede vi lige at tilføje et par dimensioner til ovenstående. For hvad nu, hvis folk kom fra en betalt annonce første gang – og fra et en organisk søgning anden gang. På den måde, som Google’s analyse er bygget op, så ville salget i ovenstående tabel stå anført som om det kom fra gratis trafik. Hvad det jo i realiteten ikke er.

Med Google nyeste analyseværktøj, Søgetragten, lavede vi derfor en anden analyse, hvor vi kiggede lidt mere indgående på, hvad der skabte omsætning. Og den lære vi en hel del af. Rent faktisk viste det sig, at næsten 6% af ordrerne kom fra kunder, der havde klikket på vores annoncer 2 gange.

Det var interessant viden. Vi er nu gået lidt mere i dybden med søgetragen, og jeg regner med at bringe flere spændende afsløringer af, hvor og hvordan vi i øvrigt har kastet penge ud af vinduet, når vi er blevet mere fortrolige med værktøjet.

Og – det kunne jo være, at der også var steder, hvor vi havde gjort det lidt bedre, end vi havde forventet.

Et eksperiment

Med udgangspunkt i ovenstående besluttede vi os derfor til at prøve at fordoble markedsføringsbudgettet i en måned og måle lidt på effekten.

Og første resultat er netop kommet ind: Fordobling af budgettet gav en øget omsætning på 10%!

Så nu skal der analyseres. Stay tuned!

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

jQuery(function(){ $(".img-swap").hover( function(){this.src = this.src.replace("_off","_on");}, function(){this.src = this.src.replace("_on","_off"); }); });