Bliver nummer 1 på Google: Sundhedsgryde med terning

Jeg er blevet spurgt af mange forskellige, hvordan man egentlig bliver nummer 1 på Google uden at betale for det. Og sandheden er, at det såmænd ikke er så svært…..hvis der ikke er ret meget konkurrence om ordet. Et sådant ord eller sætning kunne f.eks. være sundhedsgryde med terning – men det vender jeg tilbage til.

Den svære måde at blive nummer 1 på Google

Lad os sige, at du prøver at blive nummer 1 på “billig mobiltelefoni”. Det er ikke let. Slet ikke. Prøv at søge på billig mobiltelefoni på Google. Så vil du se, at der der er 3.480.000 sider, der matcher. Prøv dernæst på “billig mobiltelefoni” Så vil du se, at der er 16.500 sider, der matcher.

Google kigger på mange faktorer, når den vurderer, hvor højt den vil placere din side i søgningerne. Blandt nogle af disse finder man:

  1. Sidens kvalitet
  2. Sitet  alder (hvor mange år har dit domænet været registreret)
  3. Sidens opdaterings- og loadinghastighed
  4. Hvor mange linker til din side
  5. Hvor mange kvalitets-sites linker til din side
  6. Hvor mange kvalitets-sider linker du selv til
  7. ….

Din opgave bliver derfor at tilkæmpe dig pladsen som nummer ét blandt 16.500 sider. Det kræver dels, at din side er rigtig struktureret; altså at den indeholder søgeordet billig mobiltelefoni i sidens titel, i overskrifter og i teksten. Og så skader det ikke, hvis der også er noget om det i billederne.

Når det så er gjort, så skal du sørge for, at dit domæne er mindst 1 år gammelt – og gerne endnu ældre. Og det kan jo være en udfordring, hvis du lige har fået idéen.

Så skal du have optimeret siden. Den skal loade hurtigt og den skal være på et site, der har en vis opdateringsfrekvens.

Dernæst skal du sørge for, at der er rigtig mange, der linker til sin side med billig mobiltelefoni – og du skal også sørge for, at det er sider med høj kvalitet, som f.eks. JP.dk, eb.dk,  bt.dk osv. Og gerne også nogle, der er store inden for feltet: mobiltelefoni.

Puha, tænker du – det er da en større omgang. Og ja, det er det nemlig – især for søgeord med meget høj konkurrence. For selv, når du har gjort alt dette – så skal du være opmærksom på, at det har de andre nemlig også gjort. Og de bliver ved – så vejen til førstepladsen kan være meget lang.

Sundhedsgryde med lille terning ved siden

Dette billede er nu nr. 1 på Google billedsøgning, hvis du søger på "sundhedsgryde"

 

Men hvis nu dit søgeord er sådan noget som billedet her viser, så er der selvfølgelig lidt kortere vej. Men det vender jeg tilbage til i sidste afsnit.

 

Den lette (og måske dyre) måde at blive nummer 1 på Google

Heldigvis har vi AdWords til den slags ord, hvor konkurrencen er for hård til nogensinde at komme til orde via almindelige søgninger. Du kan nemlig købe en annonce og placere øverst på Google og få den til at blive vist, kun når folk søger på billig mobiltelefoni. Det koster ikke noget….medmindre folk klikker på den. Og så koster den omkring fra omkring 9 kr. pr. klik i øjeblikket – og op til 25 kr. pr. klik, hvis du vil stå øverst.

Er det så en god idé?

Det kommer an på din konverteringsrate. Hvis du sælger til 1% af de brugere, der kommer ind på dit site, så er din konverteringsrate altså 1%. Og hvis du har givet 20 kr. pr. klik (besøg), så har du en omkostning på 25 kr. / 1% = 2.500 kr. pr. ordre. Så hvis dit dækningsbidrag er større end 2.500 kr. – ja, så er den en god forretning……..men det er det nok næppe på lige præcis det søgeord.

Den hurtige og billige måde at blive nummer 1 på Google – tilbage til Sundhedsgryde med terning

Så kommer vi til den hurtige og billige måde. Det er nemlig ikke så svært at blive nummer 1 på Google, hvis man koncentrerer indsatsen om nogle lidt længere sætninger eller især ord, hvor konkurrencen ikke er så hård.

Et eksempel herpå er Sundhedsgryde med terning, som jeg nok er en af de få, som kan prale af at have taget et billede af. Mens jeg skriver denne artikel er det den 28/4 og klokken er 23:05. Jeg lægger dermed indlægget på omkring kl. 23.15.

Bemærk, at hele artiklen er struktureret korrekt. Jeg har sørget for, at der står sundhedsgryde med terning forskellige steder – i titlen, i overskrifter og ind i mellem i teksten. Desuden har jeg indsat et billede – hvor søgeordet også anvendes i alt- og titeltekst. Så nu er selve denne side helt optimal i forhold til mit søgeord.

Så om et øjeblik “publicerer” jeg artiklen, så den er online. Og dernæst, vil jeg oprette et link til den på Facebook og ét på Twitter.

Og så skal de blive spændende at se, hvornår jeg bliver nummer 1 på Sundhedsgryde med terning på Google – og samtidig, da mit billede er det første af sin art – hvornår det bliver nummer 1, hvis man foretager en billedsøgning på Google.

Let the game begin…….Jacta est alia…….(jeg kunne ikke lade være).

{ 2 comments… read them below or add one }

Jens april 29, 2011 kl. 11:37 am

Opdatering kl. 13:00 den 29/4.

Så er denne artikel blevet nummer 1 på Google. Jeg har ikke tjekket før, så den kan såmænd have ligget nummer 1 i et stykke tid. Det tog altså mindre end 12 timer at får en top-placering på Google. Til gengæld, så er der nok ikke så mange søgninger på “Sundhedsgryde med terning” – så det kommer ikke til at vælte ind med besøg. Men nu har jeg fået demonstreret princippet.

Men desuden er artiklen også nummer 1 på Google, hvis man blot søger på “Sunhedsgryde”, hvilket jo er interessant. Måske skulle vi lave sådan en?

Tjek resultatet her:
Søgning på Google med Sundhedsgryde

Til gengæld kommer billedet af min sundhedsgryde ikke frem på Google billedsøgning – det gør til gengæld en masse andre af de illustrationer, som vi har her på siden. Pudsigt. Jeg prøver at holde øje med, hvornår det får sin fortjente topplacering.

Svar

Jens august 10, 2011 kl. 2:36 pm

Opdatering i sommerferien

Jeg har desværre ikke fået holdt øje med billedet, men jeg kan da nu se, at det er nummer 1, hvis du søger på “sundhedsgryde” på Google og vælger billeder. Du kan se det ved at følge linket til sundhedsgryde-søgningen her.

Sådan er principperne bag førsteplaceringer hos Google.

QOD

Jens

Svar

Leave a Comment

Previous post:

Next post:

jQuery(function(){ $(".img-swap").hover( function(){this.src = this.src.replace("_off","_on");}, function(){this.src = this.src.replace("_on","_off"); }); });